Thursday, September 30, 2010

Sekda cherita..

bekak raya tok pak dukun rasa tang sunyek jak blog.. ney tuju sidak blogger- blogger terbilang ooo, especially sidak senior.. tang madott jakk rupa.. kin diam kin diam jak.. sebelum raya tang betingkah-tingkah jak kedak bunyi sidak lorong B1 ngan lorong B3 belawan ebom.. blog pak dukun tok pun dah kedak mercun padi lempam dah.. huhu..

..tetapi tidak dinafikan rami juak blogger-blogger baru muncul.. dan macam-macam peysen jak sidak tok.. baguss takrang.. kipitap cap jempol (bukan jenama kicap k, tp dibaca “keep it up”).. sak semoga suatu hari nanti internet tok pandei jem dengan segala-mala blog tok.. haha..

lam bahasa indon, tok lah cap jempol :p

ekceli macam-macam jak idea pak dukun mok ngkah lam blog.. tapi yang sik best nya pak dukun sekda kamera.. ada sapa-sapa mok hadiah ngan pak dukun kamera.. (haehh ke sia gik.. sempatt..) ..DSLR jadi lah.. ngekk ;p

bukan apa.. cerita mun diselit ngan gambar-gambar ndak kah rindok.. baruk lah real.. dapat sharing-sharing.. mun sekda gambar tang ada ke cerita deskriptif ajak, terpaksa lah kitak urang mejin dikmpun.. kitak urang ya bukan boleh cayak mun disuroh mejin dikmpun.. kotan terlebih kreatif jong lain gik di mejin.. >:p ..mun sik pun, mun sik begambar lak tang jadi cam bedengah jak bunyi.. susah juak nakk..

kedak suatu hari tok tek.. pak dukun menjenguk lah di kedei guntin.. umas dah rambut ku dah panjang.. unsak ansei, ncuit ndak tentu arah, kembang sia ngelepet sitok sik tentu iger.. kedak urang baruk keluar dari gua kata mak ku..

..biasanya pak dukun ngagak uncle barber aurora 10 hengget.. tapi kali tok rasa dikmpun kaya (walaupun meroi..) so kenjar mok masok salon.. si tokey Ah Kun tek cun juak time ya sik berapa bizi.. mun sik nyetok nang bizi sentiasa, lelah betunggu besar panjang..

sapa si ah kun: “lama sudah tidak datang sini.. sudah ada kurus sikit kamu.. mahu kaler rambut kah?”

pak dukun: “lepas puasa biasalah ada kurus.. nanti tunggu tahun baru cina baru kaler rambut haha.. mok gunting saja.. low maintenance, style budak sekolah”

(style budak sekolah.. nang rasa dikmpun gik mudaremaja lah.. sebenarnya style tok jak sesuai sebab tuan punya badan pemalas.. bekak mandik lap-lap rambut siser ngan jarik lalu udah..cemnei jadi rupa nya kakya pandei-pandei lah nya ngeset dirik nya mpun huh..)

ah kun: “aii sayang lah gunting.. you punya rambut cantek ooo.. simpan panjang sikit lagi cantek..”

pak dukun:”ha?.. cantek kah?”

(lalu tiba-tiba rasa high akibat peningkatan paras oksigen secara mendadak sabila diameter bukaan lubang hidung tiba-tiba bertambah secara otometik..)

ah kun: “cantek lei.. ada macam rambut itu.. smallville..”

pak dukun dalam keadaan hidung yang masih kembang-kuncup: “betul kah? kalau itu macam, tidak jadi gunting lah..”

ah kun: ”trim hujung-hujung saja la..”

pak dukun: ”tidak apa la.. sikit lagi panjang baru trim k..”

..................

maka dah dudok rah kerusi guntin.. pandei sik jadi lalu angkat keluar.. alu selamat RM22 ku hehe.. sebenarnya tiba-tiba rasa chokot datang menghasut!!.. ndak kah dah rugi RM22 ringgit kau.. lom tentu pas tok ku rasa kaya mok ngagak ko agik hahaha..

alu lom beguntin sampei nektok.. haehh..

hmmmm..samada rambut ku ariya tang ada pandei kacak.. or palak tokey ya ariya bekak terantok rah sukut meja.. hehe..

tresville katanya.. adakah patut nya madah aku kedak smallville.. sepatutnya nya madah si smallville ya kedak aku.. wuahaha.. 
nota perasan: yokbi perasan.. ya pun mun pujian nya ikhlas?.. alu nok lobaaa..

kedak gambar di atas ya, ai rindok jerr.. tapi kedak gambar di dibah tok.. boleh jadi ikit-ikit masa kenak puji hahaha..

..walaupun muka mu tidak ku kenal.. tetapi lubang hidong mu tetap menjadi pojaan hati ku :8)

..................

monolog segeh:

:yahhh.. ya lah dipadah ko sekda cerita tek??.. bedengah gik ada..
:pakei merami blog bah.. sik lah sunyek gilak.. dan sik juak bedengah ney.. dah tokey salon muji rambut ku  kacak..
:putt nden!

..................

cerita dah aben.. jumpa anda di lain waktu..

yang angol kedirik, suka berangan dan kuat perasan,

.     ;p
-pakdukun-

11 comments:

n i e z a said...

mesti tokey ya alu nyesal muji rambut ktk kacak, nakka alu rugi rm22 nya. big mistake! haha..

fLo said...

yerrr~~~ mesti ada2 rs kembang idong kenak puji nk..hekhek...

Big Momma said...

blur jak ah kun ya tek.... ha ha ha

kaljis aka onggon said...

Aok.. rami blogger2 baru.. Blogger2 otai ney pergikah? Dah kin malap jak dunia blog cerik ku hehe..

Dolok berlombak2 nak hapdet blog, siap ada anugerah2 gik, ada pertandingan2 menang pendrive hehehe :P

Aku ingat kita patut molah gathering dengan tema "blogger mensia sepanjang zaman" hehehe :P

Faizal n Fashitah said...

Sebna nya blogger2 otai rami yang gik tgh beraya bah. Biasa la.. taun tok raya setaun bah. Ermm aku biasanya mun baca entry nok sikda gamba.. mudah nak mejin plek2 koh. Yalah mulut mala jak ter 'astaghfirullah' tiap kali mejin nak plek2 ya hehe..
Ermm ku asa, toke ya simok nguntin rambut ko sebab ko sikda mbak kamera kali. Sikpa la, next time try again lah.

John Harding said...

ne camera kau?

hannaH said...

haha layan smallville juak tokey ya tek..

BSI said...

hahaha lawak eh..nang nyesal ngempas dirik tokey ya lepas ktk balit..mok muji salah..sik muji salah..hahaha

dukunlintahplk said...

nieza..
x hal.. ya namanya jujor.. (nang perasan lah rambut ku tek sejujurnya kacak erkk).. haha

flo..
bukan setakat hidong haha..

momma..
nya ya nang ada jam nya pandei blur2.. tp terer nguntin rambut :)

onggon..
polah.. jgn x polah ;)

F&f..
boh mejin pelek2.. lak pitan mata dan utak haha..

john..
kamera dolok nok rega belasan ribu tukar lens pnjg pendek dolok ya x-opis pun.. nektok gik nunggu urg merik prezen kamera ngan aku haha :p

hannah..
layan lah pa gayanya :)

BSI..
alu kenak tinggal mantak2 hehe..

Anonymous said...

Seronok bena maca komen pakdukun tentang org Islam yg miskin,tentang baitulmal melabur,lembaga masjid melabur dlm projek2 mega di sarawak.Mun sidak agensi Islam maok melabur macam ya baguslah,sekurang2nya ada juak kemajuan umat Islam di Sarawak.Janganlah nak jumutkan fikiran hanya pada satu arah ajak.Semua org tauk peranan dak baitulmal.Baitulmal dah banyak nulong umat Islam di Sarawak cuma mungkin kita yg sik sedar atau kita sengaja fokus kpd kelemahan org lain tanpa melihat kebaikan dan jasa baitulmal.Biasalah manusia tuk suka nanggar benda yg buruk dr yg baik.Pasal umat Islam yg miskin tegar,janganlah nak salahkan baitulmal ajak,kenak sik salahkan Jab Kebajikan Masyarakat?kenak sik salahkan Ketua Kampung?Kenak sik salahkan org2 Islam yg kaya di Sarawak tuk?Tanya pada diri kita sendiri selalukah kita berderma pada suro,masjid,rumah kebajikan dan sbgnya??????Kamek tuk bukannak sokong sapa2 cuma saya heran kenapa apabila ada agensi Islam yg terlibat dlm bidang hartanah,mulalah kita nak curiga ini curiga itu.Tuklah masalah kita org Islam fikiran terlalu jumut dan sukar nak berfikir "outside the box".Dalam Alquran Allah berfirman,"Aku tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum itu melainkan kaum itu sendiri yang mengubahnya"Renung2kan dan cuba fikirkan apakah sumbangan kita terhadap agama kita dan bangsa kita

Anonymous said...

Kadang2 kita tauk apa peranan kita sbg umatIslam dan kadang2 kita lupak peranan kita.Bila berkelakar hal duit zakat memang satu perkara yg amat menark perhatian semua umat Islam.Tapi yalah kadang2 kita tuk terpaksa ikut perubahan zaman agar umat Islam sik ketinggalan gilak dlm arus perdana pembangunan.Rasanya mungkin dak baitulmal tuk ada agenda daknya mpun dlm membangunkan umat Islam dan menambah dana umat Islam utk masa depan kali.Mudah2anlah.Tetapi secara peribadi syuk juak kita nanggar ada agensi Islam yg melabur dlm hartanah.Cuma kita sik bolehlah nak tuduh sebarangan sumber dana kewangan yg digunakan oleh daknya.Mun org tauk hukum hakam duit zakat siklah daknya bodo nak melabur duit zakat cam ya jak.Mudah2han umat Islam di sarawak semakin maju serta duduk sama rendah dan berdiri sama tinggi ngan bangsa2lain yg dah maju terutama org Cina.Allahhu Akbar