Tuesday, August 31, 2010

Setan dah lepas??

di suro.. selesai sembahyang isya, ketika imam membacakan tazkirah..

aku duduk di bangku di beranda suro.. ngambik angin malam yang nyaman sambil memerhati keindahan malam 2 likor.. sedang asyik mendengar dan cuba menghayati tazkirah yang di bacakan, tiba-tiba..

BOOMM!!

ebom meletup tepi suro.. kamek urang nok dudok di beranda suro tekujut, nasib sekda urang yang latah.. angkat lah beberapa urang jemaah nanggar sapa lah nunok ebom ya.. tapi empunok ya dah sekda.. tinggal asap jak..

mok di ipak nembiak tok..” kata salah seorang ahli qariah.. aku hanya mampu tersenyum.. “nembiak..” kata ku dalam hati.. tapi sempat juak terlintas di hati “mun jarik ko rumpong kenak ebom baruk ko tauk..” hihi..

aku cuba kembali menumpukan perhatian kepada tazkirah yang sedang disampaikan.. something berkenaan mukjizat al-quran dan pembuktiannya oleh dunia saintifik.. namun amat sukar untuk aku tumpukan perhatian kerana terganggu oleh asap rokok.. boleh?? merokok di beranda suro??? sekda respek terus!.. rasa mok ku pancit jak ngan fire extinguisher ngan urang nya sekali..

dalam pada ya.. seorang daripada ahli jemaah tiba-tiba bersuara “nya nembiak nok nunok ebom ya.. nok nunok agik lah nya ya”.. lalu angkat lah beberapa orang yang lain pergi ke hujung beranda untuk melihat empunok tersebut.. dan ada yang ku lihat menunjuk-nunjuk kan jarinya ke arah nembiak tersebut.. menyedari akan kehadiran dirinya telah disedari ahli jemaah.. maka empunok tersebut pun memecut basikal nya menjauhi surau..

seorang ahli jemaah yang lebih tua pun memberi komentar.. “dah lepas pa setan malam tok?”..

..lalu di sahut oleh si perokok tadi.. “mun dapat di tangkap nembiak ya.. taji kan dayi nya..” sambil tangan nya meng-eksen-kan perbuatan menaji itu..

aku pun mencelah “ya lah.. pencemaran bunyi jak!!.. tapi pencemaran bukan setakat bunyi ajak.. pencemaran udara, pencemaran bau pun ada..” lalu menjeling tajam ke arah perokok tadi sambil mengibas-ngibaskan tangan..

..erkk.. perenggan atas ya bulak ku jak.. how I wish I just blurted that out loud.. tapi aku hanya mampu mengibas-ngibas kan songkok di tangan sambil batok-batok eksen apabila angin membawa asap rokok ke muka ku.. huhu..

…………….

tazkirah pun aben.. seterusnya masa untuk menunaikan sembahyang sunat tarawikh secara berjemaah.. dengan ilek-ilek nya ajak perokok itu pun melemparkan rokok nya yang masih bersisa ke perkarangan suro.. aihhh aku tempa (temper) sekejap!!! >:O

p/s: rasa-rasa mok print signage ‘NO SMOKING’ dan tempek di beranda suro..



17 comments:

pelangi said...

aihhh sekeh juak kali palaknya hahaha guro jak

hannaH said...

ya nang qada' rokok menar urg ya..haha.padah nya anang nginsap!

alehkayong said...

Ya baruk .. nang sik patut merokok disuro or masjid.palak nya moak ditaji bukan miak main mercun luar suro :=).tegurlah ngan hikmah .takuk2 mun kecik ati lalu sik ke suro.reso juak kita , ne nak? apa pun
salam merdeka dan selamat memburu lailatulQadar.

Queen Bunga said...

kamek sik suka sidak main mercun time kita tek semayang.. bencikkk~

Chenta said...

mun kmk terus mek mdh mcm yaaa... xda bulak2 gk... kmk towk antap ikit... mun org xsuka nasiblaaa... tapi kmk xlah sampei nk antap derap sik ingta prasaan org lain... nengok keadaan juak laaa... I HATE SMOKERRR...

mr_abs said...

tekok jak nemiak ya pok. haha. org tua ya, simbor ngn aek rokoknya. sak sekapt rokok gik. hehe

Mr Duey said...

Hi P.Duk (ku hai ku jak...)

Ttg airboom...malam dolok baruk ku meli kat area kpg mek orang...fuyoooo hebat...selain ngegeh ke dirik ku suka juak main mercun..so I reserve my comment on that! but dont u think mercun make hari raya more festive? ( I mean mercun beli yang diauthorized kerajaan china lah)

Ttg Rokok: olahan membuang sembarangan rokok-BAD ..tapi nak banned merokok...I dont think ot will beneficial to our country Gross Domestic Product(GDP) and income.

Sik sangka ku dapat kelakar serius dalam blog ehh...sooo sin nam fat!

AmirFX said...

Anak empunok ya nang semperna juak.. Intey jak lenkali.. Letup ebomm lam bajunya... haha.. Ganas ada jak...

erolnukman said...

hehehe....tp nang bukan2 juak dak mbiak kinek tok main mercun..kdg2 maok tlompat juak tkejut time smbahyang..

Beautiful Stranger said...

ktk merokok sik?

wahh...2 lekor dah..

Ms Tikot said...

Mun kmk tek... lalu knk terais miak ya. Dah putus tangan baru nya sedar. hehehe.

Faizal n Fashitah said...

Ku bok jak main airbomb malam tadik .. power woOOoo ekekeke. Ermm biasa la sidak nok mokok rah masjid ya. Ko patut nyoh nya mokok dalam masjid skali bah.. soh nya mokok sambil traweh ehek..

nas said...

kamek sokong kitak letak no smoking sign!

n i e z a said...

Ptt ngkh sign 'NO SMOKING','NO LITTERING' & 'NO AIR-BOMBING' di beranda suro ya.
>_<

nas said...

hahaaa..i like dat..no air-bombing;p

Globalized Dayung said...

Benar jua....engkah jah AYAT besar kat Pinto soro....SIK BOLEH MEROKOK DALAM SORO.....mun dah baca tau jua ya ba.....

kaljis aka onggon said...

nang best penceritaan u kali tuk pok.. nang membawa kami menerjah fantasi yerrr... nemiak manchal bah.. lain kali suro ya standby jala mun ada nemiak tikamkan saknya sikpat lari :P

Di kesempatan tuk, saya Kaljis aka Khairul Onggon dari hati yang tulus ikhlas ingin mengucapkan selamat hari raya aidil fitri, maaf zahir dan batin. Selamat beraya dan selamat bercuti ;)